Gå til hovedindhold

Bedømmelse

Red mennesker og hajer

Årets Vildeste Ide 2016: Red mennesker og hajer, Iben Sydbøge, Bohrskolen afd. Ådal, 3.a

Bedømmelse af Min Vildeste Ide-tegninger

I Min Vildeste Ide konkurrerer projekterne inden for kategorierne 0. - 3. klasse, 4. - 6. klasse og 7. - 10. klasse. Der uddeles præmier for hver kategori, og der findes en samlet vinder af 'Årets Vildeste Ide'.

Alle projekter bedømmes af en bredt sammensat fagjury med baggrund i bl.a. forskningsverdenen, grafisk videnskabsformidling og grundskolen.

Efter konkurrencens deadline 31. januar samles en forjury for at udvælge de 20 bedste konkurrencebidrag pr. kategori, som går videre til Min Vildeste Ide-finalen.

I april samles finalejuryen for at kåre vinderne, og den samlede vinder af Årets Vildeste Ide inviteres med til præmieoverrækkelsen ved Unge Forskere-finalen.

Bedømmelseskriterier

Min Vildeste Ide bedømmes ud fra tre kriterier:

Den gode ide (40 %)

  • Er ideen innovativ?

  • Hvordan er ideen i forhold til eksisterende løsninger?

  • Kan ideen fungere?

Naturvidenskabeligt indhold (40 %)

  • Er der arbejdet med et naturvidenskabeligt spørgsmål?

  • Er der arbejdet systematisk?

  • Er spørgsmål og løsning relateret til omverdenen?

  • Benyttes relevante naturvidenskabelige begreber?

Præsentation (20%)

  • Er tegningen velkomponeret og overskuelig?

  • Er illustrationerne velvalgte og gennemtænkte?

  • Kommunikeres der klart om spørgsmål og løsning?

Bemærk, at der tages højde for klassetrin i forhold til bedømmelseskriterierne.