Gå til hovedindhold

Unge Forskere Junior

Unge Forskere Junior er en forskningskonkurrence for elever i grundskolen.

Konkurrencen giver alle elever uanset klassetrin mulighed for at arbejde med den naturvidenskabelige arbejdsmetode og undervejs få deres ideer ud i den virkelige verden. Både du og eleverne får mulighed for at skabe værdifulde kontakter med andre science-interesserede og en oplevelse for livet.

"Jeg havde to 9. klasses elever, der hver for sig kom, efter juryen havde været på besøg, og sagde til mig: "Det her er den fedeste oplevelse i mit liv" - så ved man, at man har fat i noget af det rigtige."

- Ole Grevald, Årets lærer 2016

Eleverne deltager i Unge Forskere Junior med et selvvalgt science-projekt, hvor de skal indsende et projektresumé og en projektrapport for at deltage i konkurrencen. Efter deadline vurderes alle projekterne af en fagjury, og 100 juniorprojekter går videre til de regionale semifinaler.

Til semifinalerne skal eleverne møde juryen til et science-fair, hvor de får deres egen stand. Eleverne skal medbringe en videnskabelig poster og holde en præsentation for juryen og semifinalerne afsluttes med udnævnelsen af 50 juniorfinalister.

Vinderne af konkurrencen findes hvert år i april til et brag af en finale i Forum. Finalen består af 3 dages science-fair med sceneshows, udstillere fra de store danske virksomheder og universiteter, ca. 8000 besøgende gæster og en stor præmieoverrækkelsesceremoni med H.K.H. Prins Joachim.

Eleverne kan vinde kontante præmier for over 300.000 kr. og særlige sponsorpræmier - fx en tur til en spændende science-seværdighed i Danmark med hele klassen eller et besøg i et moderne laboratorium.

Du kan læse mere om deltagelse, bedømmelseskriterier og præmierne og se vinderprojekterne fx fra Unge Forskere Junior 2017

Talentudvikling og klasseundervisning i samme koncept

Unge Forskeres omdrejningspunkt er den challange- og problembaserede læring og det undersøgende projektarbejde. Dertil kommer et motiverende konkurrenceelement, som giver eleverne et mål uden for skolen.

Nogle elever vil tænde på det handlingsrelaterede og virkelighedsnære i at løse en challange, mens andre elever nyder fordybelsen i et undersøgelsesbaseret setup. Til gengæld vil alle dine elever være vilde med at få medindflydelse på deres egen læring og de kommer gennem alle de naturfaglige kompetenceområder i et Unge Forskere Junior-forløb.

Hvis motivationen bærer det, og eleverne virkelig begynder at brænde for projektet, så når de højder, man som lærer ikke havde forestillet sig, de kunne nå. 

- Michael Fynsk, Årets lærer 2015

De talentfulde elever har særlig glæde af et Unge Forskere forløb, fordi medindflydelsen og det grænseløse projektarbejde virker motiverende på de elever, som savner udfordringer i dagligdagen. Da Unge Forskere er en konkurrence, får de elever, som kan og vil mere med science, en mulighed for at brænde igennem. Talentet kan endda smitte og ændre klassekulturen, så det bliver cool at være klog.