Gå til hovedindhold

Unge Forskere i undervisningen

Unge Forskere Junior kan nemt integreres i din naturfagsundervisning. Giv dine elever en uforglemmelig oplevelse, og sæt samtidig fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode.

 

Det er oplagt at lade arbejdet med projekter til Unge Forskere Junior indgå i den almindelige undervisning, eksempelvis i forbindelse med emneuger på mellemtrinnet som Naturvidenskabsfestivalen eller i forbindelse med et fællesfagligt fokusforløb i udskolingen.

Andre vælger at lave science-valghold, hvor en del af målet med undervisningen netop er deltagelse i Unge Forskere. Endelig er der mulighed for, at skolen kan tilbyde ekstra vejledning efter skoletid for de elever, der gerne vil arbejde med projekter til konkurrencen.

Ikke alle elever fra 9.a bliver forskere, men de har fået en forståelse af, at de, hvis de fordyber sig og er ihærdige, kan de blive det. Man bliver, som lærer, overrasket over den kreativitet og idérigdom, eleverne besidder.
 

- Asger Schmidt, Årets lærer 2014

Fem ideer til, hvordan du kan bruge Unge Forskere i din naturfagsundervisning:

Brug undervisningsforløb, der ligger under et af temaerne i Fælles Mål

For hele klassen med fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode.

Brug undervisningsforløb, der passer til et af de fællesfaglige fokusområder

For hele klassen med fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode.

Planlæg et talentforløb

For elever der er særligt engagerede i naturfag.

Opret et valgfag

For elever der vil deltage i konkurrence.

Udvid Min Vildeste Idé til Unge Forskere Junior

For elever med potentiale til mere end Min Vildeste Idé.

 

Det problem- og challange baserede projektarbejde

Det er vigtigt, at eleverne selv er med til at definere deres projekt – ud fra noget, de har gået og undret sig over eller en opfindelse, de selv har gjort.

Det er eleverne selv, der skal køre projektet. Læreren skal træde lidt tilbage i processen og fungere mere som en vejleder end som en, der har alle svarene.

Lærerens rolle er:

  • at hjælpe eleverne med ideudviklingsprocessen
  • at opmuntre
  • at vejlede
  • at hjælpe med at finde materialer og information

    Når eleverne er godt i gang, kan læreren vejlede mere systematisk i forhold til brug af den PDF iconnaturvidenskabelige metode og diskussion af fejlkilder – afhængig af klassetrin og niveau, naturligvis.

    Når I nærmer jer indsendelsestidspunktet til Unge Forskere, er det vigtigt, at du gennemgår med eleverne, hvad projektresuméet og rapporten skal indeholde. 

    Jeg havde startet et projekt op, hvor eleverne havde lavet en rapport og fremlagt det for klassen - og så indsendte vi det til Unge Forskere som lidt ekstra krydderi.

    Helle Haim, Antvorskov Skole, Årets lærer 2015

    Hvordan kommer du i gang?

    Det kræver kun et klik, og så er du i gang! Her på siderne kan du bl.a. finde undervisningsmateriale og eksempler på tidligere projekter.

    Anja Lauridsen og Jesper Lytzen, der blev kåret som Årets Lærer 2017, deler ud deres erfaringer her