Gå til hovedindhold

Bedømmelse

Red mennesker og hajer

Årets Vildeste Ide 2016: Red mennesker og hajer, Iben Sydbøge, Bohrskolen afd. Ådal, 3.a

Bedømmelse af Min Vildeste Ide-tegninger

I Min Vildeste Ide konkurrerer projekterne inden for kategorierne 0. - 3. klasse, 4. - 6. klasse og 7. - 10. klasse. Der uddeles præmier for hver kategori, og der findes en samlet vinder af 'Årets Vildeste Ide'.

Alle projekter bedømmes af en bredt sammensat fagjury med baggrund i bl.a. forskningsverdenen, grafisk videnskabsformidling og grundskolen.

Efter konkurrencens deadline 31. januar samles en forjury for at udvælge de 20 bedste konkurrencebidrag pr. kategori, som går videre til Min Vildeste Ide-finalen.

I april samles finalejuryen for at kåre vinderne, og den samlede vinder af Årets Vildeste Ide inviteres med til præmieoverrækkelsen ved Unge Forskere-finalen.

Bedømmelseskriterier

Min Vildeste Ide bedømmes ud fra tre kriterier:

Den gode ide

I hvilken grad...

  • undrer eleven sig over et naturvidenskabeligt spørgsmål?
  • formulerer eleven en naturvidenskabeligt funderet idé?

  • har eleven arbejdet modellerende? 

  • har eleven anvendt relevant naturvidenskabelig terminologi?

Naturvidenskabeligt indhold

I hvilken grad..

  • har eleven fundet på en original idé til, hvordan spørgsmålet kan håndteres?

Præsentation

I hvilken grad...

  • kommunikerer bidraget tydeligt om spørgsmål og idé?

  • er bidraget velkomponeret og overskueligt?

Bemærk, at der tages højde for klassetrin i forhold til bedømmelseskriterierne.