Bedømmelse

Årets Vildeste Ide 2016: Red mennesker og hajer, Iben Sydbøge, Bohrskolen afd. Ådal, 3.a
Bedømmelse af Min Vildeste Ide-tegninger
I Min Vildeste Ide konkurrerer projekterne inden for kategorierne 0. - 3. klasse, 4. - 6. klasse og 7. - 10. klasse. Der uddeles præmier for hver kategori, og der findes en samlet vinder af Årets Vildeste Idé.
Alle projekter bedømmes af en bredt sammensat fagjury med baggrund i bl.a. forskningsverdenen, grafisk videnskabsformidling og grundskolen.
Efter konkurrencens deadline 31. januar samles en forjury for at udvælge de 20 bedste konkurrencebidrag pr. kategori, som går videre til Min Vildeste Idé-finalen.
I april samles finalejuryen for at kåre vinderne, og den samlede vinder af Årets Vildeste Idé inviteres med til præmieoverrækkelsen ved Unge Forskere-finalen.
Bedømmelseskriterier
Min Vildeste Idé bedømmes ud fra tre kriterier:
Den gode ide
I hvilken grad...
- undrer eleven sig over et naturvidenskabeligt spørgsmål?
formulerer eleven en naturvidenskabeligt funderet idé?
har eleven arbejdet modellerende?
har eleven anvendt relevant naturvidenskabelig terminologi?
Naturvidenskabeligt indhold
I hvilken grad..
har eleven fundet på en original idé til, hvordan spørgsmålet kan håndteres?
Præsentation
I hvilken grad...
kommunikerer bidraget tydeligt om spørgsmål og idé?
er bidraget velkomponeret og overskueligt?