Gå til hovedindhold

Finalister 2019

Jakob Vind © Astra

Elever fra hele landet viser, at Danmarks fremtid er i trygge hænder, når de præsenterer deres projekter ved Science EXPO 2019. Science EXPO og afholdes 28.-30. april i Bella Center Copenhagen.

I talentkonkurrencen Unge Forskere kæmper 100 spændende projekter om titlen som Årets Unge Forsker, kontante præmier for over 300.000, rejser til internationale konkurrencer og en række sponsorpræmier.

Her kan du se de 100 projekter, der er gået videre til finalen i 2019.

S3
Physical science

3D-billeder af knogler og andre objekters indre

Mathias har undersøgt, hvordan CT-skannere fungerer og anvendes i moderne forskning. Han har samarbejde med forskere på AU foretaget en CT-skanning af menneskeknogler.

Senior
Mathias Bilde Birkedal, Risskov Gymnasium
S6
Life science

A-I RNA-editering

Sille vil gerne finde en metode til at behandle depression. Hendes projekt handler om A-I RNA-editering med fokus på editering af serotoninreceptoren og dens rolle i depression.

Senior
Sille Risgaard, Århus Statsgymnasium
S40
Life science

A-til-I RNA-editerings indvirkning på udvikling af depression

Er A-I RNA-editeringer et alternativt epigenetisk grundlag for forskning i depression? Heidi påviser i sit projekt editeringer i et serotoninreceptor-gen og undersøger indflydelsen på effektueringen af en seretoninreceptor.

Senior
Heidi Brinkmann Larsen, Dronninglund Gymnasium
S10
Technology

Anti-wrinkle hudcreme af æbleskræl

Yasmin vil udnytte lipiderne i form af titrepenoider fra de mange millioner tons æbleskræller, der går til spilde hvert år, til at fremstille en creme mod rynker.

Senior
Yasmin El Youssef, Teknisk Gymnasium LF
J22
Life science

Antibiotika i svinekød

En chip i grise skal kunne måle, om grisen er syg. På den måde kan svineavleren nøjes med at behandle de syge grise og dermed mindske antibiotikaforbruget. På den måde vil Christoffer og Peter hjælpe med at løse verdens antibiotikaproblem.

Junior
Christoffer Lund, Peter Kofoed, Sydvestjyllands Efterskole
J33
Physical science

Asfalts farve og refleksion - et bidrag til at reducere global opvarmning?

Kan vi ændre Jordens opvarmning ved at ændre asfaltens farve fra sort til grå? Nicoline og Cecilie har målt lysets refleksion og varme på forskellige farver og fundet ud af, at lysegrå reflekterer ca. fire gange så meget lys som sort.

Junior
Nicoline Rengtved Lundegaard, Cecilie Pinholdt, Trekronerskolen
J3
Life science

Aspartam versus sukker

Mathias vil gerne finde ud af, om aspartam er skadelig for levende væsner, og man derfor bør forbyde dette sødemiddel i mad- og drikkevarer. Han har udført forsøg med et levende væsen - en melorm.

Junior
Mathias Bergmann, Ådalskolen
J23
Technology

Astma

Cecilie og Freja vil gerne gøre hverdagen lettere for astmatikere. De har undersøgt astmatikeres lungekapacitet i hverdagen i forhold til deres jævnaldrende. De har fremstillet et digitalt Peak Flow og lavet en app, som skal kunne snakke sammen.

Junior
Cecilie Lærke Sølvason, Freja Lund Petersen, Kerteminde Efterskole
S27
Life science

Autooxidation af myoglobin

Kan vi forhindre, at kød får en kedelig grålig farve? Ved hjælp af matematiske modeller og kemisk viden om molekylet myoglobin og dets iltbindende egenskaber undersøger Amalie, hvordan kødet holder sin friske røde farve.

Senior
Amalie Kristine Braad, Egaa Gymnasium
S42
Life science

Bakteriel overlevelse

Signe vil give fattige lande et billigere og mere tilgængeligt alternativ til rengøringsmidler. Hun er kommet frem til, at man med en saltopløsning kan rengøre og dræbe bakterier.

Senior
Signe Søndergaard Høgh, Egaa Gymnasium
S11
Life science

Bakteriers påvirkning af laktase

Nogle patienter oplever uregelmæssige laktoseintolerance-symptomer. Freja og Mette undersøger, om biprodukter fra bakterier i tarmen kan have en hæmmende effekt på laktase og derved mindske den uregelmæssige laktoseintolerence.

Senior
Freja Foget Andersen, Mette Marie Bjerg Boiesen, Viborg Katedralskole
S4
Life science

Bakteriofager som alternativ til antibiotika

Flere bakterier bliver resistente over for antibiotika, og derfor vil Sebastian finde et alternativ til antibiotika. Bakteriofager, vira der føder på bakterier, kan måske være løsningen.

Senior
Sebastian Bjoernskov, Alssundgymnasiet
S24
Physical science

Beethovens metronom - det fysiske pendul

Var Beethovens metronom i stykker? Ida har set metronomen som et fysisk pendul og brugt fysikken bag det fysiske pendul til at undersøge det.

Senior
Ida Juhl Corydon, Risskov Gymnasium
S22
Life science

Behandling af radiation enteritis med fokus på tarmens mikrobiota

Charlotte vil gerne hjælpe den store gruppe tidligere kræftpatienter, der oplever senfølger efter kræft. Hun fokuserer på radiation enteritis, som er en hyppig bivirkning ved pelvic cancer og undersøger forskellige forebyggelses- og behandlingsformer.

Senior
Charlotte Høy Andersen, ZBC HTX Slagelse
S15
Life science

Behandling af tuberkulose

Julie kommer med sit eget forslag til, hvordan man kan behandle tuberkulose. Hun har undersøgt baggrunden for tuberkulose, smitteveje og resistensproblematik, og hun har set på behandlingsmuligheder, der eksisterer nu og i fremtiden.

Senior
Julie Gerup, Roskilde Gymnasium
J1
Life science

Bio-bind

En gennemsnitlig kvinde anvender ca. 12.000 bind eller tamponer i sit liv. Hygiejnebind består hovedsagelig af plast og udgør et stort miljømæssigt problem. Derfor vil Freja, Anna Louise og Filuca udvikle et biologisk nedbrydeligt bind.

Junior
Anna Louise Lendal Holm, Filuca Krebs, Freja Johansen, Skt. Josefs Skole
S26
Life science

Biobrændstof

Kan enzymer bruges til at fremstille et bæredygtigt brændstof som alternativ til fossile brændstoffer? Markus undersøger, om enzymatisk nedbrydning af lignin til fremstilling af 2. generation bioethanol kan være fremtidens brændstofkilde.

Senior
Markus Klitgaard Friis, Egaa Gymnasium
S44
Technology

Bionedbrydelige cigaretfiltre

Cigaretfiltre har vist sig at være en af de største miljøsyndere, hvad angår plast i havene. Derfor vil Amalie, Sofie og Julie fremstille bionedbrydelige cigaretfiltre, og de har fundet op til flere velegnede alternativer.

Senior
Sofie Thøgersen, Julie Heide, Amalie Rantzau Jørgensen, Slotshaven Gymnasium
J44
Life science

Bionedbrydeligt tyggegummi uden hormonforstyrrende stoffer

Tyggegummi bliver smidt alle steder, og det har store konsekvenser for os og miljøet. Derfor har Ditte, Ida og Erika valgt at lave deres eget miljøvenlige tyggegummi af bivoks, honning og flormelis.

Junior
Ditte Tibert Stoltze, Ida Sofie Hjorth Rasmussen, Erika Marie Vangsgaard, Antvorskov Skole
J49
Life science

BioTimer

Noah, Jeppe og Jakob vil mindske madspild med produktet BioTimer, der ved hjælp af enzymer og et substrat skal indikere holdbarhed og vise, hvor længe en madvare har været åben.

Junior
Jakob William Højrup, Jeppe Weiss Nielsen, Noah Lybecker Borg, Nordborg Slots Efterskole
J8
Physical science

Blind Vision - en ny måde at se

I Danmark er der 65.000 mennesker med synshandicap. Jeppe, Anders og Lucas vil lave en brille med afstandsmåler, der kan fortælle den synshandicappede, om der er farer, som stokken ikke kan opfange.

Junior
Jeppe Grauert Krat, Lucas Norlander, Anders Ravn Olsen, Krogårdskolen
S1
Technology

Blockchain-teknologi

Veronika ser på perspektiver i FN's mulige brug af blockchain-teknologi, der kan være med til at løfte den administrative byrde i forbindelse med flygtningekriser ved at give FN et værktøj til sikker lagring og adgang til flygtninges ID digitalt.

Senior
Veronika Anker, Christianshavns Gymnasium
J38
Physical science

Bæredygtig parkeringsplads

I 2050 kører alle i elbiler, derfor har Johanne, Rebecca og Kirstine udviklet en miljøvenlig måde at oplade bilerne på. De placerer solcelle-tage på parkeringspladserne og skaber dermed både energi og skygge.

Junior
Johanne Slavensky Andersen, Rebecca Jensen, Kirstine Galsgaard, Hurup skole
S19
Technology

Bæredygtige dæk

Zindi, Miriam og Iben vil gøre bildæk mere skånsomme for miljøet. De har udviklet et slidbanemønster, så dækket udleder mindre mikroplast.

Senior
Miriam Hollesen, Iben Hesseldal Hansen, Zindi Hansen, Odense Teknisk Gymnasium
J37
Technology

Bæredygtigt papir

Kan hestepærer bruges til at lave bæredygtigt papir? Og kan restproduktet bruges til gødning? Det har Laura, Louise og Emma sat sig for at undersøge med deres projekt, der sætter fokus på FN's verdensmål nr. 12.

Junior
Laura Skodborg Hansen, Louise Elmegaard Ussing, Emma Wetche, Erritsø Fællesskole