Gå til hovedindhold

Min Vildeste Idé i undervisningen

Min Vildeste Idé - Unge Forskere - Foto: Sanne Vils Axelsen © Astra

Brug Min Vildeste Idé til at arbejde kreativt med den naturvidenskabelige metode.

Min Vildeste Idé er et godt udgangspunkt til at få hele klassen til at arbejde problemløsende fra en naturvidenskabelig vinkel. Klassen kan samlet arbejde med et tema, og læreren kan derefter beslutte, hvilke projekter der egner sig til Min Vildeste Idé og Unge Forskere Junior. Projekter der sendes ind til Min Vildeste Idé indsender en tegning, mens projekterne til Unge Forskere Junior skal udarbejde en rapport.

Læs mere her

Et fælles tema
Det er op til eleverne selv, hvilket problem, de gerne vil finde en løsning på. Men man kan også tage udgangspunkt i et fælles tema. 

På mellemtrinnet kan I f.eks. tage udgangspunkt i årets festivaltema Den yderste Grænse og finde inspiration i festivalens mindmap. Til udskolingseleverne kan I f.eks. arbejde med de fællesfaglige fokusområder.

Juniorforskerne

Hent inspiration til undervisningsforløb i vores undervisningsmateriale "Juniorforskere" kan give dig inspiration til, hvordan du kan arbejde med Min Vildeste Idé i din undervisning. Det beskriver et undervisningsforløb på 24-30 lektioner, som er tilpasset til 6. klasse - men det kan også anvendes i udskolingen.

Fantasi er mere vigtig end viden. For mens viden omfatter alt det, der er, omfatter fantasi alt det, der vil komme til at være.

Albert Einstein

Næste skridt - Unge Forskere Junior?
Har dine elever fået en rigtig god idé og kan de illustrere og beskrive deres proces? Så kan de nemt motiveres til at deltage i Unge Forskere Junior.

Det kræver, eleverne arbejder videre med deres problemstilling og laver en rapport.