Finalist præsenterer sit projekt for juryen

Bedømmelse

Unge Forskeres jury bedømmer og giver feedback

I Unge Forskere Junior bliver projekterne bedømt på

  • Den Gode Ide
  • Den naturvidenskabelige/ingeniørens arbejdsmetode
  • Præsentation

Juryen giver projekterne point inden for hver af de tre områder, og på baggrund af disse point beslutter juryen, hvilke projekter der skal vinde. Projekter inden for Life Science og Physical Science bliver bedømt efter den naturvidenskabelige arbejdsmetode, mens Technology-projekter bedømmes efter ingeniørens arbejdsmetode.

Nedenfor er de tre kriterier beskrevet for at illustrere, hvad juryen kigger efter. Kriterierne for Life Science og Physical Science er samlet i én beskrivelse, mens Technology-kriterierne vises for sig selv.

astra girl

For projekter i kategorien Technology

    • Er der gjort tanker om, hvordan produktet vil gøre en forskel?
    • I hvilken grad udvises der nytænkning eller originalitet?
    • Hvordan er projektidéen i forhold til lignende eksisterende løsninger?
    • Er der gjort tanker om realiserbarheden af produktet?
    • Er der defineret en målgruppe?
    • Design og konstruktion
      • Er baggrunden for problemet ordentligt undersøgt?
      • Er der udformet en præcis problemformulering?
      • Er der lagt en plan for udarbejdelsen af prototype/endeligt produkt?
      • Baserer designet af prototypen/endeligt produkt sig på enten på eksperimenter, overvejelser eller viden fra målgruppen?
      • Er der udarbejdet specifikationer på prototypen/endeligt produkt?
      • Er der gjort overvejelser om resultater og fejlkilder?
      • Er der en gennemgående rød tråd gennem projektet?

    • Perspektivering
      • Kan problem og løsning relateres til omverden og samfundsmæssige problemstillinger?
      • Er fremtiden og udviklingen af projektet beskrevet og diskuteret?

    • (Faglig) kommunikation
      • Benyttes relevante ingeniørfaglige termer og/eller naturvidenskabelige begreber og fagudtryk?
      • Kan deltageren/gruppen formulere påstande og argumentere for dem på et ingeniørfagligt grundlag?

    • Selvstændighed
      • I hvilken grad udvises der selvstændighed og initiativ?
    • Formidling
      • Kommunikeres der klart om projektet?
      • Forstås spørgsmål stillet af juryen og besvares de klart og korrekt?
      • Formidles indholdet med poster, modeller, prototype og/eller relevante genstande?
    • For grupper
      • Er samarbejdet, fordelingen af præsentation og kompetenceudnyttelse fornuftig?

For projekter i kategorierne Life Science og Physical Science

    • Er der gjort tanker om, hvordan idéen vil gøre en forskel?
    • I hvilken grad udvises der nytænkning eller originalitet?
    • Hvordan er ideen i forhold til lignende eksisterende idéer?
    • Er der gjort tanker om realiserbarheden af idéen?
    • Undersøgelse
      • Er baggrunden for problemet ordentligt undersøgt og forstået?
      • Har baggrundsresearchen ledt frem til en hypotese?
      • Er der udformet en præcis problemformulering?
      • Er eksperimenter/analyser designet og udført med tilstrækkelig god kvalitet?
      • Er der gjort overvejelser om fejlkilder?
      • Er der indsamlet en tilstrækkelig mængde data med rimelig kvalitet til at lede til en konklusion?
      • Er der konkluderet på egne undersøgelser, og er de evt. blevet sammenholdt med andres eller med relevant baggrundsteori?
      • Er der en gennemgående rød tråd fra problemformulering, til undersøgelse og til konklussion?
    • Perspektivering
      • Kan problem og løsning relateres til omverden og samfundsmæssige problemstillinger?
      • Er fremtiden for projektet og udviklingen beskrevet og diskuteret?
    • (Faglig) kommunikation
      • Benyttes relevante naturvidenskabelige begreber og fagudtryk?
      • Kan deltageren/gruppen formulere påstande og argumentere for dem på et naturfagligt grundlag?
    • Selvstændighed
      • I hvilken grad udvises der selvstændighed og initiativ?
    • Formidling
      • Kommunikeres der klart om projektet?
      • Forstås spørgsmål stillet af juryen og besvares de klart og korrekt?
      • Formidles indholdet med poster, modeller og/eller relevante genstande?

         

    • For grupper
      • Er samarbejdet, fordelingen af præsentation og kompetenceudnyttelse fornuftig?

Modtag Astras nyhedsbrev

Tilmeld dig til Astras nyhedsbrev og få løbende inspiration og ny viden til din undervisning i naturfag og de naturvidenskabelige fagområder.

Skip to content