Elever præsenteres for en melorm

Bedømmelse Min Vildeste Ide

Bedømmelse af Min Vildeste Ide-tegninger

I Min Vildeste Ide konkurrerer projekterne inden for kategorierne 0. - 3. klasse, 4. - 6. klasse og 7. - 10. klasse. Der uddeles præmier for hver kategori, og der findes en samlet vinder af Årets Vildeste Ide.

Alle projekter bedømmes af en bred sammensat fagjury med baggrund i blandt andet forskningsverdenen, grafisk videnskabsformidling og grundskolen.

Efter konkurrencens deadline samles en forjury for at udvælge de 20 bedste konkurrencebidrag i hver kategori, som går videre til Min Vildeste Ide-finalen.

I april samles finalejuryen for at kåre vinderne, og den samlede vinder af Årets Vildeste Ide inviteres med til præmieoverrækkelsen ved Unge Forskere-finalen.

astra girl

Min Vildeste Ide bedømmes ud fra tre kriterier

1. Den gode ide

I hvilken grad...

  • undrer eleven sig over et naturvidenskabeligt spørgsmål?
  • formulerer eleven en naturvidenskabelig funderet idé?

  • har eleven arbejdet modellerende? 

  • har eleven anvendt relevant naturvidenskabelig terminologi?

2. Naturvidenskabeligt indhold

I hvilken grad...

  • har eleven fundet på en original ide til, hvordan spørgsmålet kan håndteres?

3. Præsentation

I hvilken grad...

  • kommunikerer bidraget tydeligt om spørgsmål og ide?

  • er bidraget velkomponeret og overskueligt?

Bemærk, at der tages højde for klassetrin i forhold til bedømmelseskriterierne.

astra girl

Modtag Astras nyhedsbrev

Tilmeld dig til Astras nyhedsbrev og få løbende inspiration og ny viden til din undervisning i naturfag og de naturvidenskabelige fagområder. 

Skip to content