Gå til hovedindhold

Vindere Junior 2019

Samlet vinder

MUHSIK - et produktivitetsoptimerende middel
Emma Weiss Nielsen, 9. klasse, Erritsø Fællesskole, Fredericia Kommune

Motivering:
Gennem en overbevisende og exceptionel stærk naturvidenskabelig fremgangsmåde, finder Emma en metode til at optimere produktionen hos malkekvæg. Dermed adresserer hun en løsning, der taler ind i problematikken omkring fødevareproduktion og klimabelastning. Det er et projekt, der fortjener opmærksomhed og har et stort potentiale for yderligere forskning.

1. præmie Life Science
MUHSIK - et produktivitetsoptimerende middel
Emma Weiss Nielsen, 9. klasse, Erritsø Fællesskole, Fredericia Kommune
Rejsepræmie: EUCYS 

Motivering:
Vinderprojektet kombinerer på fornem vis forskellige fagområder, hvor deltagerens store interesse for og viden om musik bruges i en naturfaglig sammenhæng til at optimere produktiviteten hos malkekvæg. Emma arbejder systematisk og målrettet og er i stand til at nytænke forsøgselementer, hvilket viser en formidabel beherskelse og kendskab til den naturvidenskabelige metode. Endelig besidder Emma evnen til klart og tydeligt at formidle sin forskning på højt fagligt niveau. 

1. præmie Physical Science
Blind Vision - En ny måde at se
Jeppe Grauert Krat, Lucas Norlander og Anders Ravn Olsen, 7. klasse, Krogårdskolen, Greve Kommune

Motivering:
Innovativ ide om en ultralydssensor, som er udviklet til blinde i samarbejde med Dansk Blindesamfund. Gruppen har kontinuerligt udviklet og forbedret deres prototype gennem test, programmering og feedback fra målgruppen. Ideen har stort potentiale til at blive et færdigt produkt til stor glæde for især unge blinde.

1. præmie Technology
NoPass
Bertram Madsen og Thomas Brene Jepsen, 9. klasse, Bagsværd Kostskole og Gymnasium, Gladsaxe Kommune

Motivering:
Bertram og Thomas har med deres høje niveau og engagement formået at lave et enormt gennemtænkt produkt. De fleste i juryen ville have købt det på stedet, hvis det havde været på markedet - og dét helt uden at tage højde for de store forbedringer drengene allerede har på tegnebrættet. Trods ihærdige forsøg lykkedes det ikke juryen at finde huller i deres viden. Selv i senior kategorien ville de have gjort sig godt. 

2. præmie Life Science
Bio-bind
Anna Louise Lendal Holm, Filuca Krebs og Freja Johansen, 9. klasse, Skt. Josefs Skole, Roskilde Kommune

2. præmie Physical Science
Den ideelle halfpipe
Adam Bøgelund Hansen, 9. klasse, Skt. Josefs Skole, Roskilde Kommune

2. præmie Technology
Ortus 
Anders Bojesen Larsen, Victor Schjerning og Frederik Aagaard Nielsen, 9. og 10. klasse, Nordborg Slots Efterskole, Sønderborg Kommune 

3. præmie Life Science
Reduktion af biluheld med hjorte involveret
Degania Laura S. Feig, Sarah B. H. Brich og Sander Pedersen, 9. klasse, Rønde Skole, Syddjurs Kommune

3. præmie Physical Science 
Asfalts farve og refleksion - et bidrag til at reducere global opvarmning?
Nicoline Rengtved Lundegaard, Cecilie Pinholdt, 7. klasse, Trekronerskolen, Roskilde Kommune 

3. præmie Technology
Naturligt komposit
Peter Sensbery Bune Madsen, Magnus Juhl Hansen, 9. klasse, Skals Efterskole, Viborg Kommune

4. præmie Life Science
Vandopløseligt cigaretfilter
Mathias van Beest, Lucas Filbert, Sydvestjyllands Efterskole, Esbjerg Kommune

4. præmie Life Science
ReXpire
Lucas Nordenkjær, 9. klasse, Nordborg Slots Efterskole, Sønderborg Kommune

4. præmie Technology
Udendørs nulenergikøleskab: Jordafkøling, vakuum og UVC-lys
Frederikke Kalmar, Nanna Kalmar, 8. klasse, Ryomgaard Realskole, Syddjurs Kommune
 

Sponsorpræmier

 

Novozymes Challenge

BioTimer
Jakob William Højrup, Jeppe Weiss Nielsen, Noah Lybecker Borg, 10. klasse, Nordborg Slots Efterskole, Sønderborg Kommune

Lundbeckfondens Formidlingspris

Den ideelle halfpipe
Adam Bøgelund Hansen, Skt. Josefs Skole, Roskilde Kommune

IUG Engineering Challenge

NH3 - Bushreaktor
Mona Jordan, Mikkel Persson, Frej Berri Lejre, Flakkebjerg Efterskole, Slagelse Kommune

DTU Challenge

ReXpire
Lucas Nordenkjær, 9. klasse, Nordborg Slots Efterskole, Sønderborg Kommune

RUC Challenge 

Den ideelle halfpipe
Adam Bøgelund Hansen, Skt. Josefs Skole, 9. klasse, Roskilde Kommune