Tak for din tilmelding!

Du har nu taget første skridt mod at være med i Unge Forskere.

Registrer dig allerede nu

(Uden at forpligte dig til noget)

Opret en bruger på mit.ungeforskere.dk – den skal du bruge, når du skal tilmelde dine elever. Du og dine elever har ikke forpligtet jer til noget, før du har trykket aflever.

Nu, hvor du er her, så har vi lidt inspirerende læsning til dig

Hvis man som lærer skal starte Unge Forskere op, så tror jeg bare, at man skal kaste sig ud i det

Tommy Rasmussen, Trekronerskolen

Tommy Rasmussen fra Trekronerskolen deler sine bedste tips til, hvordan du griber Unge Forskere an på din skole. Han har haft elever med i årevis og vundet prisen som årets grundskolelærer i 2023.

Hvilken køkkenrulle er til prisen, hvor meget chokolade er der i en chokoladekiks og kan man spille Lille Peter Edderkop på vinglas? Elever på Trekronerskolen har flere gange deltaget i Unge Forskere-konkurrencen sammen med deres lærer Tommy Rasmussen.

“Det er en fantastisk oplevelse at se elevernes rejse fra det blanke papir med den første problemformulering svævende i luften, til de har udfordringer med at begrænse opgaven til 10 sider,” fortæller Tommy Rasmussen, der er naturfagskoordinator på Trekronerskolen.

Udvælger elever, der er klar på en udfordring

På Trekronerskolen udvælger naturfagslærerne en gruppe elever fra 5.-9. klasse, som de tror, vil være interesseret i en ekstra udfordring. Det sker i samarbejde med elevernes øvrige lærere for at sikre, at eleverne kan undvære en undervisningstime på tværs af fag.

Et jurymedlem besøger en stand for at høre om en deltagers projekt

Først er eleverne med i et forløb på cirka fem timer. Herefter kan de beslutte, om de vil fortsætte eller ej. Ifølge Tommy er det dog sjældent, at elever falder fra. I forløbet hjælper Tommy og hans kolleger eleverne med at indkredse et emne. 

Lærerne laver aktiviteter med eleverne, der giver sammenhold på tværs af årgangene. Selvom eleverne arbejder med hver deres projekt, er det vigtigt for dem at skabe en social ramme.

Kunsten at pege i den rigtige retning

I et Unge Forskere-forløb er din rolle som lærer anderledes end i din almindelige undervisning. Dit job er ikke at undervise, men at pege eleverne i den rigtige retning og facilitere projektarbejdet.

Tommy fokuserer på at hjælpe eleverne med at finde og tage kontakt til eksperter inden for elevernes emne. Han oplever nemlig, at det faglige indhold i elevernes projekter hurtigt bliver noget, man ikke selv ved ret meget om. Han støtter eleverne i at tage kontakt, formulere den første mail og deltager sommetider i en eventuel samtale mellem eleven og eksperten. 

Hvis eleverne går videre i konkurrencen, tager du med dem til finalen eller semifinalen. Hvis du spørger Tommy, er denne del det bedste ved det hele.

“Det fedeste er at se alle de projekter, de unge mennesker laver. Det er vildt imponerende. Noget af det er langt over, hvad jeg forstår. Her kan eleverne gå deres egne veje og forfølge deres nysgerrighed”.  

Et jurymedlem besøger en stand for at høre om en deltagers projekt

En elev viser sit projekt frem til finalen i 2024 - har du nogle elever med gode idéer?

Det giver dem en helt anden selvtillid og tro på sig selv.

Pia, Egaa Gymnasium

På Egaa Gymnasium arbejder de med Unge Forskere for hele klassen. Få deres refleksioner om hvordan de gør det til en succesoplevelse for alle.

På Egaa Gymnasium bruger Pia og hendes kolleger Unge Forskere som en fast del af undervisningen. Først har de en opstart med brainstorm på klassen, hvor tidligere deltagere kommer og fortæller om deres oplevelser i konkurrencen.

Timerne til at arbejde med projektet kommer fra naturvidenskabsfagene og matematik. Elever kan derudover gå i Science Café og få tid og hjælp til det skriftlige arbejde.

Selvom alle ikke når lige langt i konkurrencen, understreger Pia og hendes kolleger, at alle elever får noget ud af at arbejde projektorienteret. Arbejdsmåden giver nemlig mulighed for undervisningsdifferentiering, så alle har mulighed for at arbejde på egne betingelser og tempo med et emne, de faktisk interesserer sig for.

“Det giver plads til de skjulte talenter, som man måske ikke ville have opdaget i den almindelige undervisning, og så giver det mere praktisk arbejde – specielt for elever, der laver teknologiprojekter”, fortæller Pia.

Seniordeltagere fortæller om deres projekt

Motivation der booster fagligheden

Fordi hele klassen er med til arbejdet, bidrager arbejdet med Unge Forskere positivt til at skabe et klassefællesskab, da det kan være med til at give fælles oplevelser og identitet, forklarer Pia.

Eleverne er mere interesserede og motiverede, og det når mere i den daglige undervisning. Pia oplever, at det er fordi de selv vælger emnet. De får et fælles fagligt boost, og kompetencerne i mundtlig præsentation og skriftlig formidling er kompetencer, der efterfølgende kan bruges i alle fag.

Egaa Gymnasium har netop fokus på kompetencer over stof, og de opfordrer eleverne til at bruge fag uden for de naturvidenskabelige.

Find en kollega at samarbejde med

Tænk over rammerne for arbejdet, før du går i gang, og find en eller flere “makkere”, så I kan skifte roller undervejs og undgå skæv fordeling af arbejdsbyrden. Det er de bedste råd fra Egaa Gymnasium.

Deres erfaring er nemlig, at med alle de bolde, der kommer op i luften, kan det blive lidt kaotisk, hvis man ikke har hjælp eller klare aftaler. Selvom det af og til kan blive til nogle lange eftermiddage, er det dog det hele værd:

“Det er aldrig kedeligt, og det er en fornøjelse at opleve, at eleverne trives og vokser med udfordringerne. Man ser eleverne i nye sammenhænge, får fælles oplevelser og bliver udfordret fagligt på en anden måde end til hverdag,” fortæller Pia.

Seniordeltagere fortæller om deres projekt

Fælles oplevelser er en vigtig del af at være med i Unge Forskere

  • Velkommen på mailinglisten
Skip to content